Hund artros & ledbesvär hund – så agerar du!

# Glucovett – Klassiskt, välfungerande tillskott
Glucovett är en väldigt populärt tillskott för hundar med ledbesvär och hund artros, använt och älskat av tusentals hundägare.

• Innehåller en 3 stegsraket av glukosamin, kondroitin och MSM.
  • Ämnen som samverkar för att bygga upp ledbrosket och dämpa inflammationen, vilket leder till ökad rörlighet och livskvalitet för din vovve.
  • Om Hundartros och ledbesvär för hundar

På den här sidan följer viktiga fakta om hund artros, även känt som fenomenet “ledbesvär hund“. Vi rekommenderar även ett effektivt kosttillskott som hjälper om din hund redan är drabbad av hundartros, men även tillskott som effektivt förebygger denna vanliga hundsjukdom (ungefär var femte hund drabbas).

Steg 1. Hund Artros & ledbesvär – vad är det?

Artros för hund orsakas av en stegvis nedbrytning av brosket i hundens leder. Därav uttrycket ledbesvär hund. För att kompensera för nedbrytningen i lederna uppstår en felaktig “läkning” och påbyggnad av broskvävnader och ben. Det mest påtagliga symptomet för hund artros är därför en synnerligen besvärlig stelhet i leder, och inte sällan regelrätt hälta. Eller för att uttrycka det konkret: på grund av hundartros får hunden svårt att röra sig.

De vanligaste tecknen på att din hund lider av artros är följande:

• Svullnad i leden och på vävnaden runt omkring
    • Återkommande hälta
    • Hunden visar motvilja för vanliga promenader eller för att gå i trappor
    • Hunden är mer stel i lederna på morgonen vilket avtar under dagen
    • Hunden har smärta vid tryck och beröring på leden

Steg 2. Så förebygger du ledbesvär och hundartros

I de allra flesta fall är hundartros och ledbesvär direkt relaterat till hundens ålder. Gamla hundar får med andra ord oftare ledbesvär. Men forskning har också visat att tyngre raser i högre grad drabbas av hundartros. Grundtipset för att förebygga hundartros är generellt sett “en god livsföring”: lagom med motion, näringsrik mat, regelbunden koll på hundens vikt och rätt kosttillskott.

OBS! Ledsjukdomar och ledbesvär för hund ska tas på största allvar. Vänta inte tills hunden är oförmögen att gå själv innan du agerar. Ju tidigare du agerar, desto bättre. Hundartros kan förebyggas!

På Veterinär Stockholm rekommenderar vi kosttillskottet Glucovett – ett specialkomponerat tillskott med syfte att lindra och förebygga hund artros.Glucovett är en intelligent komponerad glukosaminprodukt som innehåller både glukosami, kondroitin och MSM; vi behöver inte gå i detalj på hur dessa ämnen fungerar, utan mer bara konstatera att detta är värdefulla näringsämnen och byggstenar som behövs för en god ledhälsa och för att förebygga hundartros.

Steg 3 – Så behandlar du hundartros/ledbesvär hund

Att behandla hund artros/ledbesvär hund kan innebära en rad olika moment, och graden av åtgärder beror förstås på hur omfattande artrosen är. I vissa fall kan det räcka långt med en ändring av utfodring och exempelvis komplettera med ett intelligent kosttillskott för hund artros, såsom Glukosamin.

Fler åtgärder för hund artros innebär att ta ett helhetsgrepp på problemet, såsom rehabilitering, förändring av kostvanor, viktnedgång och så vidare.