Hundvård – förebygg sjukdomar i 5 steg!

Steg 1. Registrera hur din hund mår i vanliga fall

Som ny hundägare behöver du såklart genast lära dig din hunds specifika beteenden och fysiska karaktärsdrag. Och det är inte speciellt komplicerat. Du behöver helt enkelt systematiskt registrera och lägga på minnet – antingen du skriver ner det på papper eller bokför det på annat sätt - hundens gängse aptit, törst, avföring, urin och normala energinivå. Detta är själva grunden för all slags hundvård.

Hundvård, Steg 2. Förebygg hundsjukdomar med undersökningar

Ett par gånger varje månad bör du också aktivt titta närmare på din hunds vitala delar såsom tänder, munhåla, ögon, öron, huden och könet. Notera allt som inte stämmer – var uppmärksam på sår, svullnader, rodnader eller sår. Med andra ord: allt som inte tillhör hundens ordinära fysiska status. Gör du detta till en rutin, låt säg en gång i vecken, kommer du skapa goda förutsättningar för att upptäcka sjukdomar eller förändringar i god tid. Något som kan vara oerhört viktigt för din hunds möjligheter att snabbt tillfriskna vid eventuella hundsjukdomar eller skador.

Steg 3. Vad du bör känna till om din hund

• Löptid: När din hundtik löper förändras mycket i beteendet, vilket är helt normalt. I snitt löper hunden ungefär 2 gånger om året och löpperioden brukar vara mellan 2-4 veckor.
  • Kroppsvärme: En hund har gängse högre normaltemperatur jämfört med en människa (37 grader): hundens normaltemperatur ligger på mellan 38-39 grader celsius. Du mäter lättast hundens temperatur med en ordinär febertermometer i ändtarmen.
  • Skendräktighet: Under skendräktighet uppför sig tiken på samma sätt som om hon väntade valpar – vanliga ”symptom” är oro, ett slags konstant rastlöshet, samt att tiken ömsom “bäddar”. Vanligtvis infaller tidpunkten för detta tillstånd 6-8 veckor efter löpning.
  • Tänder: din hund har under sin första tid i livet mjölktänder, närmare bestämt 28 stycken, vilket senare byts ut mot 42 vuxentänder, vanlitvis när hunden är någonstans mellan 9-27 veckor gammal. Som vi nämnde tidigare är det viktigt att du regelbundet undersöker din hund i munnen. Det är också av vikt att du regelbundet borstar tänderna på din hund, helst varje dag. Rekommenderat är använda hundtandkräm.

Steg 4. Mat, motion och pälsvård

Vilken typ av utfodring/mat du ska ge din hund beror på ras, fysik, vikt samt individuella förutsättningar för din hund. Behöver du råd så kontakta en veterinär. Viktigt är att du följer regelbundenhet och konsekvens i din utfodring och tidigt lär din hund att uppskatta kvalitativ föda. Kontinuerlig viktkontroll gör det också lättare för dig att portionera fodermängden.

Även graden av motion är starkt beroende av vilken ras, ålder eller målsättning som gäller för hunden ifråga. Som minumim brukar man rekommendera minst en halvtimmes promenad två gånger om dagen. Men givetvis bör du rasta din hund så att den kan uträtta sina behov alltmer ofta.

Gällande pälsvård för hund brukar det vara tillräckligt att regelbundet borsta pälsen, och vid behov skölja av den med ljummet vatten. Viktigt är dock att använda schampo ytterst sparsamt. Schampo torkar nämligen ut hundens naturliga skydd (fetter) i huden, vilket kan göra den torr och sprucken. Rekommenderat är att endast schamponera var 6-8 vecka, och då alltid använda ett kvalitativt hundschampo.

Hundvård, Steg 5. Se till att ha rätt mediciner hemma

Här följer en lista på medicinera och verktyg som kan vara bra att ha i hemmet:

• Pincett
  • Febertermometer