Ta hand om din katt # 5 små saker som gör stor skillnad

1. Avmaskning för din katt

Att avmaska din katt är viktigt, och enkelt. För den så kallade spolmasken avmaskas katten vid en ålder av 3,7 och 11 veckor och därefter en gång i kvartalet fram till katten är ett år gammal.

Är det frågan om en innekatt görs därefter oftast inte fler avmaskningar på rutin, men utekatter som jagar sork, möss och råttor bör avmaskas även mot bandmask en gång i kvartalet. (Avmaskningsmedel köper du enklast på Apoteket.)

2. Mat och motion

För utekatter behöver du inte tänka på motion; det sköter katten alldeles utmärkt själv. Men för en innekatt brukar det ofta bli för lite rörelse, med tilltagande fetma och viktökning som konsekvens.

En innekatt kan därför med fördel då och då rastas med sele, samt tilldeles en kalorinivå som passar den nuvarande kroppvikten. Vad gäller kattens matintag och kalorinivå beror detta helt och hållet ras, nuvarande vikt och motionsnivå. Behöver du råd om mat och motion, så kontakta veterinär.

3. Identitetsmärkning

Som kattägare kan det vara bra att Identitetsmärka katten, och även om det numera händer att katten märks med mikrochip (placeras under nackskinnet), är det fortfarande mest vanligt med den klassiska tatueringen i vänster öra.

Fördelen med det konventionella sättet att ID-märka katten är enkelheten: man behöver ingen speciell avläsare för att upptäcka tatueringen, vilket behövs för micropchipet.

4. Kastrering

Att kastrera en katt innebär att testiklarna avlägsnas på hankatter, och att äggstockar och livmoder avlägsnas på honkatter. Det handlar i både fallen om enkla standardingrepp, och katten kan åka hem samma dag som operationen utförts. Veterinär brukar rekommendera att kastering sker från 6 månaders ålder. Förutom oförmåga till fortplantning gör kastering ofta en katt, speciellt hankatter, lugnare, mer hemkära och tillgivna. Viktig att tänka på är att kastering påverkar kattens ämnesomsättning och aktivitetsnivå, varför en minskning av matintaget i de allra flesta fall är att rekommendera.

5. Vaccerinering

Nästan alla katter bör vaccineras mot kattpest, men för många är det även adekvat att vaccineras mot kattsnuva. Grundvaccination sker av kattungen med en första spruta vid 7-8 veckors ålder och en andra spruta 3-4 veckor senare. Uppföljningsvaccination ges vid ett års ålder och därefte ges vaccination mot kattsnuva varje år, mot kattpest vart tredje år.

De här 5 stegen för kattvård är nedplitad av Mirjam på Veterinär Stockholm